Obsah

Zkratky. 7

1      Úvod. 9

2      Úvod do VRML. 10

2.1        Historie. 10

2.2        Prohlížení virtuálních světů. 10

2.3        Zobrazení virtuálního světa na internetu. 11

2.4        Popis VRML. 12

2.4.1    Avatar (Návštěvník)13

2.4.2    Hlavní uzly. 14

2.4.2.1    Viewpoint (Stanoviště)14

2.4.2.2    NavigationInfo (ovládání Avatara)14

2.4.2.3    Background (pozadí, panorama)15

2.4.2.4    PointLight (Bodový zdroj světla)16

2.4.2.5    Fog (Mlha)16

2.4.2.6    ElevationGrid (Výšková mapa)17

2.4.2.7    IndexedFaceSet (Množina ploch)18

2.4.2.8    Coordinate (Souřadnice prostorových bodů)19

2.4.2.9    TextureCoordinate (Souřadnice textury)19

2.4.2.10    TextureTransform (Transformace rovinné textury)19

2.4.2.11    ImageTexture (Textura určená obrázkem)20

2.4.2.12    Transform (umístění skupiny)20

2.4.2.13    Shape (Zobrazitelný objekt)20

2.4.2.14    Appearance (Vzhled povrchu)21

2.4.2.15    Group (Skupina)21

2.4.2.16    LOD (Stupeň detailu)21

2.4.2.17    Inline (Vložení)22

2.4.2.18    Material (Barevné vlastnosti)22

3      Možnosti zobrazení map pomocí VRML. 24

3.1        Uzel IndexedFaceSet24

3.2        Uzel ElevationGrid. 25

3.3        Výhody a nevýhody jednotlivých typů modelů. 26

3.4        Iluze prostoru. 27

3.4.1    Světlo. 27

3.4.2    Pozadí28

3.4.2.1    Pozadí v podobě koule. 29

3.4.2.2    Pozadí v podobě krychle. 29

3.4.2.3    Kombinace obou druhů pozadí30

3.4.3    Mlha. 30

4      Zrychlení zobrazování světů ve VRML. 32

4.1        Hardwarové zrychlení32

4.2        Optimalizace VRML souboru. 32

4.2.1    Načítání souborů. 32

4.2.1.1    Rozdělení světa do několika souborů. 33

4.2.1.2    Definování pomocných obálek. 33

4.2.1.3    Velikost textur33

4.2.1.4    Používání komprese. 33

4.2.2    Rychlost zobrazování a pohybu. 34

4.2.2.1    Využití vícenásobné reprezentace. 34

4.2.2.2    Šetření počtem ploch. 35

4.2.2.3    Správná definice plošných objektů. 35

5      Možnosti zobrazení a využití map ve VRML. 36

5.1        Rozhraní VRML EAI36

5.2        Možnosti využití prostorových modelů map ve VRML. 36

6      Návrh a tvorba automatizovaného procesu pro generování prostorových map..... 37

6.1        Skenování map. 38

6.2        Filtrace výškové složky mapy. 38

6.3        Příprava pro vektorizaci40

6.4        Vektorizace vrstevnic. 42

6.5        Spojování vrstevnic. 44

6.6        Oprava a editace dat44

6.7        Výstup dat ve formátu VRML. 46

6.7.1    Trojúhelníková sí. 47

6.7.2    Množina výšek. 48

6.8        Skládání světů. 49

7      Získávání dat pro VRML. 51

7.1        Z analogových map. 51

7.2        Digitální data. 51

7.2.1    RZM... 52

7.2.2    ZABAGED.. 53

8      Zhodnocení vytvořených modelů. 54

9      Závěr55

10    Použitá literatura. 56