5    Možnosti zobrazení a využití map ve VRML

5.1   Rozhraní VRML EAI

Jazyk VRML umožňuje pomocí uzlu Script vyvolávat externí funkce zapsané v několika programovacích jazycích, avšak virtuální svět tvoří spolu s těmito funkcemi uzavřený celek, do něhož není možné z vnějšku zasahovat. Tento svět je posléze uživateli prezentován prohlížečem nejčastěji na stránce html. Spolupráce s dalšími prvky, které se na stránkách html mohou objevovat, je v základní podobě jazyka VRML nemožná. Proto bylo vytvořeno rozhraní, které umožňuje předávat data mezi světem VRML a externí aplikací. Toto rozhraní se nazývá EAI (External Authoring Interface), a jeho pomocí lze např. psát program pro editaci VRML světů, přičemž o zobrazení se stará prohlížeč WWW. Ačkoli toto rozhraní může být obecně poskytováno pro různé jazyky, v současné době existuje pouze pro jazyk Java.

Rozhraní EAI tedy umožňuje ovládat VRML svět prostřednictvím html stránky, což lze využít např. při prohlídce, editaci nebo změně atributů virtuálního světa. Pro demonstraci jsem vytvořil java applet, který mění výškové zkreslení mapy.

Zde si můžete porhlédnout příklad.

5.2   Možnosti využití prostorových modelů map ve VRML

Prostorově zobrazené mapy sice vypadají velmi pěkně, ale jejich praktické využití jako samostatného produktu není nijak velké. Samostatně mohou sloužit snad jen jako prezentace nebo reklama na internetu. Proto si myslím, že uplatnění takových map bude sloužit spíše jako podklad pro další virtuální modely, a to jednak modely statické, nebo dynamické. Statický model by mohl sloužit jako virtuální procházka po krajině s vyznačenou turistickou značkou a zároveň rozhledem po krajině. Dynamický model může například zobrazit model záplavy v krajině se zvedající se hladinou vody. Dále by se modely terénu mohly objevit například v nabídkovém katalogu cestovních kanceláří. Kromě toho existuje možnost využití modelů také v oblasti GIS.

Samozřejmě teprve čas ukáže, jak se bude VRML dále vyvíjet a jaké budou požadavky na něj. S rostoucím výkonem počítačů by mohly vzniknout mapové servery s 3D modely map obdobně jako existují servery s klasickými 2D mapami.