1    Úvod

Důvodů, proč jsem si vybral toto téma, je hned několik. V prvé řadě se už dlouho zajímám o počítače, rád programuji a v neposlední řadě mě zaujala diplomová práce mého kolegy Karola Jandy o prostorových modelech terénu ve virtuální realitě na internetu. Proto bych rád navázal na jeho práci, využil jeho poznatků a zkušeností a pokusil se dále rozvést toto téma směrem k automatizované tvorbě prostorových modelů map.

Jazyk VRML 97 je dnes již standardem pro zobrazování prostorových dat na internetu, jeho výhody a otevřenost tohoto formátu mě proto vedly k jeho použití. Stále více programů zabývajících se tvorbou a zobrazením prostorových modelů, např. MicroStation nebo 3D Studio, obsahuje možnost exportu do VRML. Co se týče jejich vztahu k VRML, nepracují s ním jako se stavebním kamenem, ze kterého by vycházely, ale berou ho jako prostředek pro zápis výsledné scény. Z toho vyplývá, že VRML je pro ně jen okrajovou záležitostí, a proto je také export do formátu VRML u nich špatný. Nevyužívají všech možností, které VRML nabízí, a tím snižují rychlost a kvalitu zobrazení. Dalším problémem, kterým se v této diplomové práci chci zabývat, jsou možnosti zobrazení větších územních celků ve VRML. Problém spočívá ve velkém množství dat, které musí prohlížeč VRML modelů zobrazit najednou, čímž se sníží rychlost zobrazení.

V první části této práce bych chtěl popsat základní prvky jazyka VRML, které jsem použil při tvorbě prostorových modelů terénu. V pořadí třetí kapitola se věnuje možnostem zobrazení modelů map ve VRML a vlastnostem, které přispívají k větší reálnosti zobrazovaného modelu. Čtvrtá kapitola se zabývá možnostmi zrychlení zobrazení prostorových modelů ve VRML. Pátá kapitola naznačuje možné využití vytvořených modelů. V šesté kapitole se pokusím nastínit možnosti automatizace tvorby modelů rozdělené do základních kroků, pro které jsem napsal čtyři rozsáhlejší programové moduly vykonávající tyto kroky. Automatizovaný postup jsem navrhl pro tvorbu prostorových modelů z klasických papírových map, ale i map v digitální formě, a to jak rastrové, tak i vektorové. Sedmá kapitola popisuje možné zdroje dat pro tvorbu modelů map.

Zdrojové kódy programů a jejich spustitelné verze si lze prohlédnout na adrese http://gama.fsv.cvut.cz/~soukup/dip/havrlant/index.html, kde je také vystavena celá má diplomová práce spolu s VRML modely, které jsem vytvořil s použitím mnou napsaných programů.