Kapitola 5
Geodetický systém Kokeš

Program Kokeš je produkt České firmy Gepro. Systém je uživatelsky orientovaný na obor geodézie a na geoinformační systémy. Umožňuje současně zobrazovat rastrová a vektorová data vrůzných kartografických soustavách. Prvky dat mohou být doplněny různými informacemi a vazbou na externí databáze. Body mohou nést údaj o výšce, zobrazení je však vždy pouze dvoudimenzionální. Kokeš umožňuje práci především v těchto oblastech:

Pro systém Kokeš je také vyvinuto množství nadstavbových modulů pro řešení konkrétních úloh. Např. modul Geplan, který zjednodušuje tvorbu geometrických plánů a generuje všechny tabulky, které plán obsahuje. Pomocí modulů lze také provádět konverzi do jiných grafických formátů jako dgn, dxf nebo formátu pro program ArcInfo či ArcView.

Základní správa dat a jejich zobrazování, stejně jako jádro systému, jsou naprogramovány v jazyce C++ a uživatel tuto část systému nemůže měnit (lze jen přidávat DLL knihovny pro práci sdalšími rastrovými formáty). Popis všech základních povelů je uložen v souboru INTERNAL.HLP. Většina povelů systému je však naprogramována v jazyce KokešBASIC, jenž je spolu s vývojovým prostředím integrován do systému. Skupiny takových povelů jsou uloženy vmodulech - souborech s příponou KBE.


Subsections

5.1 Zpracování výkresů

Pod pojmem výkres se v systému Kokeš rozumí vektorová data. Výkres se skládá z tzv. objektů. Objekty obsahují texty, body, linie a atributy objektů. Objekty jsou zařazeny do vrstev a mají jedinečné číslo v rámci výkresu. Atributy mají název a obsah. Každý objekt může mít libovolné atributy. Počet objektů ve výkresu je prakticky neomezený.

5.1 Obrázek: Menu Výkres
Menu Výkres

Výkres jako celek může být také vybaven atributy. U každého výkresu musí být uvedena souřadnicová soustava, technologie a vztažné měřítko. Dále je u výkresu uvedeno pořadí souřadnic, úhlové jednotky, přesnost souřadnic a kódování českých znaků jako informace nezbytné pro zápis výkresu v textovém tvaru. Dále mohou být u výkresu uvedeny limity (např. rohy mapového listu), číslo katastrálního území, způsob číslování parcel a další specifické údaje. Většina těchto údajů je uvedena v tzv.hlavičce výkresu.

Jak je patrné, negrafické informace mohou být bez problémů ukládány jak k bodům (liniím, textům), tak k objektům. Informace mohou také obsahovat vazbu na externí databáze nebo na prvky výkresu mezi sebou.

Soubor příkazů, které pracují s výkresem, najdeme v roletovém menu Výkres 5.1. Kromě standardních funkcí, jejichž význam je podle názvu zřejmý, je zde funkce EXPERT, která slouží ke zjednodušení a urychlení vytváření výkresu.

Systém EXPERT byl vyvinut pro tvorbu digitálních grafických podkladů pro informační systémy. Jeho základem je přesná definice tvorby grafického podkladu a podle ní sestavení řídící tabulky.

Řídící tabulka obsahuje veškeré informace pro nastavení parametrů kresby Kokeše. To, co je zapotřebí nastavit před vlastní tvorbou jakéhokoliv elementu výkresu, je zde definováno v jednom řádku tabulky. Při kresbě se volba těchto parametrů provádí v jediném dialogu volbou položky. Kokeš obsahuje již vytvořené tabulky např. pro tvorbu DKM.

5.2 Zpracování seznamu souřadnic

Seznam souřadnic je velmi jednoduchý vektorový formát dat. Ve skutečnosti je to množina bodů. Seznam souřadnic má význam pro přenos výsledků měření nebo výpočtů, při nichž vznikají nové body (souřadnice). Seznam souřadnic nemá žádnou vazbu na výkres. Ke každému bodu jsou vedeny souřadnice X a Y a případné další bodové informace:

5.2 Obrázek: Menu Seznam
Menu Seznam

B .. v technologii ZMVM (ne v technogii ZMVM2) skupinové číslo bodu
C .. číslo bodu (používá se v geodézii k jednoznačnému určení bodu)
E .. kód bodu nebo měřické poznámky k bodu
T .. třída přesnosti bodu (též charakteristika, 1 až 8)
Z .. nadmořská výška bodu.

Pro práci se seznamem souřadnic slouží příkazy v menu Seznam obr. (5.2). Pro výpočet nových bodů seznamu souřadnic lze využít jak konstrukčních, tak celé řady geodetických výpočtů. Gedetické výpočty lze provádět jednotlivě, ale i dávkou. K výpočtu dávkou slouží funkce zpracování měřených dat, která umožňuje zadávání, prohlížení, editaci, kontrolu, čtení a zápis dat do souboru a dávkové výpočty souřadnic. Do dialogu této funkce lze importovat elektronické měřické zápisníky (tj. zápisníky vyprodukované totální stanicí). Měřená data jsou zachována v paměti i při zavření dialogu a lze je využít i pro jiné výpočty, jako např. polygonový pořad, nebo volné stanovisko. Výpočetní funkce tedy podporují způsob určování souřadnic bodů v geodetické praxi.

5.3 Zpracování rastrů


V geodézii se často setkáváme s problémem, že potřebujeme počítačově zpracovávat mapová díla, která jsou však vedena pouze v tištěné podobě. Z tohoto důvodu je důležité, aby program určený pro geodety uměl pracovat i s rastrovými daty. Rastrová data, pro která jsou určena funkce programu Kokeš, jsou tedy nejčastěji naskenované mapy, nebo fotogrammetrické snímky.

Systém pracuje s rastrovými daty formátů BMP, CIT, JPG, GIF a dále \textit{RAS, RLE, RLC, PCX, TIF, PNG} a případně s dalšími při pořízení specifické DLL knihovny. Formáty \textit{CIT, RLE, RLC, PCX} jsou vždy černobílé. Formát JPG je ztrátová komprese určená přednostně pro ukládání fotografií. Formát GIF je určen pro inteligentní přenos barevných obrázků o menším počtu barev (do 256). Formát BMP je velmi jednoduchý a může nést obraz černobílý i barevný o různém počtu barev. Formát TIF není ve skutečnosti pevně daný formát a může obsahovat různá rastrová data uložená velmi různými způsoby. Formát RAS je český formát používaný především systémem TopoL.

Umístění rastru na povrchu Země, čili tzv. souřadnicové připojení, je dáno zpravidla souřadnicemi rohů rastru v určitém souřadnicovém systému. Lze také rastr rozdělit na různě velké obdélníky a rohy všech těchto obdélníků souřadnicově připojit. Souřadnicové připojení může být u některých formátů uloženo uvnitř rastrového souboru, častěji bývá uloženo ve zvláštním souboru. Tato aplikace umožňuje i současné zobrazování rastrů připojených v různých souřadných soustavách.

5.4 Kokeš Basic

Jazyk Kokeš Basic byl implementován ve snaze nabídnout zkušenějším uživatelům a programátorům možnost obohatit program Kokeš svou vlastní tvorbou. Pro jednoduchost implementace a obecnou známost byl jako základ zvolen jazyk Basic. K tomuto jádru je připojena knihovna funkcí programu Kokeš. Tato mutace rozšířeného programovacího jazyka je doplněna možností definovat vlastní typy, správou rozsáhlých vícerozměrných polí, podporou pro vývoj dialogů a možností reagovat na změny stavu systému.

Zdrojový kód je přeložen do tvaru, který připomíná strojový jazyk, a může tedy být velmi rychle interpretován. Přeložené moduly mají příponu KBE. Programovcí jazyk Kokeš Basic byl použit tvůrci programu Kokeš k naprogramování téměř všech jeho funkcí.



Jan Ježek 2003-12-17