Název diplomové práce |
Využití laserového skenování pro dokumentaci stavebních památek a tvorbu podkladů pro jejich rekonstrukci - zaměření části Karlova mostu v Praze |
Autor |
Vojtová Kateřina |
Vedoucí diplomové práce |
Ing. Jindřich Hodač, Ph.D. |
Oponent |
Ing. Michal Pavlík (Gefos a.s) |
Datum obhajoby |
29. června 2005 (průběh 04.09 - 05.06) |
Klíčová slova |
měřická dokumentace, laserové skenování, památkový objekt, Karlův most |
AnotaceTato práce pojednává o využitelnosti laserového skenování při dokumentaci stavebních památek. Laserscanning je poměrně novou technologií, u nás se začal využívat během posledních 3 let. Princip technologie spočívá v zaměření objektu pomocí velkého množství 3D bodů během krátkého času (tzv. mračno bodů) a následném zpracování těchto dat do požadovaného výstupu. Touto metodou byla zdokumentována jedna z našich nejznámějších památek – Karlův most v Praze. Užity byly dva laserové skenovací systémy. Skenerem Cyrax 2500 byl v rámci projektu firmy Gefos a.s. naskenován celý most, pomocí přístroje Callidus 1.1 část mostu mezi 13. a 14. pilířem včetně. Z naskenovaných mračen bodů byly vytvořeny 3D drátové modely a stavební výkresy – řezy, půdorys a pohledy na vnější zdi mostu. V práci jsou porovnány použité skenery, vyhodnocovací programy (Cyclone a RealWorks) a vytvořené výstupy.
|
|
Annotation This diploma thesis deals with the utilization of laserscanning for documentation of historic buildings. Laserscanning is relatively new technology, it has been using for the last 3 years in the Czech republic. The principle of the technology is based on aiming an object with a considerable number of 3D points during a short period of time (point clouds) followed by processing of these data into a required output. One of our most famous historic monuments – the Charles bridge in Prague – was documented by this method. Two lasescanning systems were used for this documentation. The whole bridge was scanned with the scanner Cyrax 2500 on the occasion of project of firm Gefos a.s., a part of the bridge between the 13th and 14th pier inclusive was scanned with the device Callidus 1.1. From obtained point clouds 3D wire model and building tracings – sections, plan in view and view of external walls - were made. The disertation compares the used scanners, processing softwares (Cyclone and RealWorks) and created outputs.
|
Výsledky |
||
ukázky různých typů výstupů |
||
vstup - mračno bodů |
výstup - porovnání výsledků ze dvou systémů |
|
další výstupy projektu |
||
text |
zip ....... 3 MB ve formátu pdf |
|
|
||
pozn.: diplomová práce byla presentována na konferenci stavebněhistorického průzkumu v Poděbradech v červnu 2005. |
aktualizace 05.10.20 (JH)