Poruchy hydroizolace bývají častou příčinou problémů a případně i zkázy mostních konstrukcí. Proto se věnuje nemalá pozornost jejich kvalitnímu zřízení a kontrole jejich vlastností. V říjnu roku 2008 jsem se účastnil reklamace poruchy hydroizolace na téměř hotovém mostním objektu. Jednalo se o odtržení izolace, která již byla opatřena ochrannou vrstvou z litého asfaltu, od podkladu (betonové mostovky s pečetící vrstvou). Porucha se projevuje vznikem "puchýřů" na povrchu izolace a vede, s ohledem na dopravní zatížení, k porušení izolace a zatékání do konstrukce.
Vzhledem k různému stupni porušení izolace na jednotlivých částech mostu bylo přistoupeno k rozdílným způsobům sanace. Na jedné části mostu byla zcela frézováním odstraněna vrstva litého asfaltu i s vrstvou izolace a pečetící vrstvou na NK. Této operaci předcházel pokus o sejmutí hydroizolace pomocí plamene (tj.nahřátím vrstvy asfaltového pásu a jeho následným stržením). Tento pokus však nevyšel, jak je vidět z přiložených fotografií. Druhá část konstrukce byla sanována tak, že místa se zjištěným oddělením izolace od podkladu byla zbavena vrstvy litého asfaltu (frézováním) a odtržená izolace byla opatrně sejmuta. V těchto místech byla potom zřízena izolace nová.
Fotodokumentace dále zachycuje zanesení dilatačních zařízení na mostě, které silně snižuje jejich účinnost, a dále poruchy konstrukce monolitických ŽB říms. Poruchy říms jsou vyvolány postupem výstavby, kdy jsou dilatační spáry v římsách zhotoveny příliš pozdě, až po vzniku trhlin způsobených smršťováním betonu.
![]() 283.36 KB |
![]() 352.67 KB |
![]() 180.17 KB |
![]() 261.85 KB |
![]() 280.60 KB |
![]() 257.57 KB |
![]() 424.25 KB |
![]() 406.90 KB |
![]() 169.25 KB |