1. INTERAKČNÍ GRAFICKÝ SYSTÉM KOKEŠ

1.1 Základní informace o systému

            Systém Kokeš je interakční grafický systém, uživatelsky orientovaný na obor geodézie a na geoinformační systémy. Umožňuje řešení různých geodetických a konstrukčních výpočtů, vytváření a aktualizaci kresby map, vedení popisných údajů k objektům a bodům mapy, digitalizaci grafických podkladů, grafické a tiskové výstupy na plottery a tiskárny. Je propojen s dalšími geodetickými, grafickými a databázovými systémy.

Systém je budován stavebnicově po jednotlivých tzv. základních a uživatelských funkcích. To umožňuje jeho postupný vývoj a jednoduché ovládání.

Autorem programu je česká firma GEPRO spol. s r.o., která byla založena v prosinci roku 1991. Mezi její další produkty patří např. programy Misys, Mapa3, Lupus, Komunikace, Proland, Geplan a Uplan. Softwarové vybavení firmy GEPRO s. r. o. využívá celá řada významných institucí. Např. Městské a Obecní úřady v ČR i v SR, Český úřad zeměměřický a katastrální (ČÚZK), Katastrální úřady, Zeměměřický úřad, Institut městské informatiky hl. m. Prahy (IMIP), Ministerstvo financí, Ministerstvo vnitra, Armáda ČR a v neposlední řadě velké množství soukromých geodetických firem.

První verze interakčního grafického systému Kokeš vznikla pod systémem DOS v roce 1988 ve spolupráci se Zeměměřickým úřadem. Každým dalším rokem spatřila světlo světa nová verze. Od 4. verze Kokeše pro DOS je dodáván k programu HW klíč, kterým je produkt chráněn proti pořizování nelegálních kopií. V roce 1995 vyšla poslední, osmá verze Kokeše pro DOS.

Na masově rozšířenou (a snad i mnoha uživateli oblíbenou) platformu operačního systému Microsoft Windows vstupuje Kokeš svojí 1. verzí v roce 1996. V současné době je k dispozici verze pátá. Viz. literatura [2].

1.2 Vývojové prostředí systému Kokeš Basic

Jak již bylo řečeno, systém Kokeš je budován stavebnicově po jednotlivých tzv. základních a uživatelských funkcích. Kokeš Basic je nástrojem pro tvorbu uživatelských funkcí. Je to programovací jazyk, jehož základem je široké odborné veřejnosti dobře známý Basic. Četná rozšíření původní normy Basicu udělala z jazyka Kokeš Basic velmi účinný programovací prostředek, umožňující práci až na nejhlubší úrovni operačního systému Microsoft Windows. Hlavní použití programu Kokeš Basic spočívá ovšem ve využívání bohatého souboru interních funkcí. Tyto funkce jsou implementovány v jádru systému Kokeš a umožňují prakticky plné řízení programu Kokeš. Rovněž je možné využívat knihovny „.DLL“, které se obvykle připojují pomocí hlavičkového souboru, konvenčně označovaného příponou „.H“. Dále je možno vytvářet vlastní hlavičkové soubory (přípona „.INC“), které obsahují definice datových typů (struktura record) a hlavičky funkcí.

Zdrojové texty maker se zapisují v textové formě v libovolném editoru a ukládají se do souborů s příponou „.BAS“. Kokeš však obsahuje vlastní prostředí pro vývoj maker, které kromě editoru obsahuje také ladící prostředky, návrhář dialogů a obrázků a řadu dalších užitečných funkcí. Součástí Kokeš Basicu je také překladač, kterým se makra překládají do spustitelného modulu.

1.2.1 Struktura maker

            Definice makra má tento tvar:

macro jméno [transparent | internal] [help kontextové_číslo]

[quickhelp "vysvětlující_text"]

  deklarace proměnných

  blok příkazů

end macro

      Transparent specifikuje, že makro bude po připojení do systému transparentní. Tzn. pokud bude při spuštění makra aktivní jiný povel, nedojde k jeho ukončení, ale pouze k jeho přerušení až do doby, kdy bude makro ukončeno.

            Internal specifikuje, že makro bude připojeno do systému jako interní. Tzn. pokud bude při spuštění makra aktivní jiný povel, nebude aktivní povel nijak ovlivněn.

            Nepovinná položka help umožňuje připojit k modulu kontextovou nápovědu. Jméno souboru s nápovědou musí být shodné se jménem modulu. Pro tvorbu nápovědy existují speciální programy, např. ForeHelp, Help Workshop, Helllp!.

            Příkaz quickhelp zobrazí vysvětlující text na konzole po spuštění makra.

            Kokeš Basic vyžaduje povinnou deklaraci proměnných, tj. každá proměnná musí být určitým způsobem deklarována. Podle typu proměnné (real ,int, string atd.) vyhrazuje překladač Basicu v paměti počítače patřičné místo. Rovněž kontroluje, zda se vyhrazený prostor využívá povoleným způsobem.

            Po deklaraci proměnných následuje posloupnost příkazů a řádkových bloků. Řádkový blok je posloupnost příkazů na jednom řádku, oddělených dvojtečkou.

            Takto definovaných maker může být v jednom souboru s příponou „.BAS“ několik. Společně se pak překládají do jednoho modulu, do souboru s příponou „.KBE“.

1.2.2 Příkazy Kokeš Basicu

            Kokeš Basic vychází z původní normy Basicu a je rozšířen o řadu funkcí, kterými lze řídit prakticky celý program Kokeš. Jedná se o specifické funkce, které umožňují ovládat nastavení systému Kokeš, pracovat s okny a soubory (seznamy souřadnic, výkresy, rastry), vytvářet a editovat grafické entity a řadu dalších operací. Jednotlivé příkazy jsou popsány v příručce [1] a v kontextové nápovědě Kokeš Basicu.