Diplomová práce
Živé divadlo

Vypracoval: Daniel Nytra
Vedoucí diplomové práce: Doc.Ing. Jiří Žára, CSc


Abstrakt:

Barokní divadlo, které se nachází na 5. nádvoří zámku v Českém Krumlově, je unikátní, kompletně dochovanou barokní divadelní scénou. Unikátní techniku na výměnu kulis a ostatních dekorací zhotovil vídeňský tesař Lorenz Makh (více na [1] ).


Obrázek č.1

Tato diplomová práce je součástí dlouhodobého projektu, který probíhá ve spolupráci Laboratoře fotogrametrie Katedry mapování a kartografie Fakulty stavební ČVUT, Správy zámku Český Krumlov a Nadace barokního divadla. V předchozích letech, bylo cílem vytvoření digitálního 3D modelu divadla (viz. Obrázek č.1), který by měl v budoucnu sloužit k prezentaci, bádání a správě divadla. Celý projekt se stejně jako moje diplomová práce nazývá Živé divadlo, protože by výsledkem měl být vysoce dynamický prostorový model tohoto vzácného objektu. Zadavatelem tohoto projektu je Správa státního hradu a zámku v Českém Krumlově.

Téma vizualizace barokního divadla v Českém Krumlově jsem si vybral v roce 2003. V rámci jednoho z předmětů jsem převáděl prostorová data z formátu programu Microstation (.DGN) do formátu VRML. Hlavním účelem semestrální práce bylo procházení virtuálního modelu v reálném čase s dostatečnou plynulostí zobrazování. Tento virtuální model obsahoval pouze podjevištní část barokního divadla.

Tato semestrální práce mě natolik zaujala, že jsem se jí dále zabýval, až přerostla v práci diplomovou. K již vytvořenému modelu přibyly jevištní prostory a celá práce se rozšířila i o část programovou. Ta vytvořila potřebné zázemí pro zkoumání tohoto objektu.

Vizualizace splňuje nároky na snadné používání 3D modelu. Myslí se tím: používání známého a osvědčeného formátu dat, rychlost načítání a procházení modelu a možnost vizualizace na jakýchkoliv počítačích (tzv. přenositelnost). Téma rychlosti zobrazování virtuálního modelu je úzce spojeno s přesností daného modelu. Jde tedy vždy o určitý kompromis mezi rychlostí a přesností scény. Všechny tyto charakteristiky jsem vzal v úvahu od samého počátku projektu.

V divadle je stále velké množství technického zařízení, které je zajímavé pro zkoumání. Je nutné zkoumat tyto objekty z různých pohledů, hledat dané návaznosti a možné vztahy jednotlivých částí scén. V běžné praxi jde o studování stavebních výkresů, fotografií
a skic, ke kterým nemá každý přístup. Navíc je nutné mít určitou prostorovou představivost. Případné restaurování a vytvoření kopií je nákladné. Chtěl bych upozornit, že moje práce zcela nenahrazuje původní možnosti zkoumání objektů, jen ji doplňuje o možnosti další.


Obrázek č. 2

Jeden ze základních požadavků zadavatele bylo měření vzdáleností (viz. Obrázek č. 2). Ve scéně mohou být měřeny vzdálenosti nejen dvou zadaných bodů, ale i vzdálenosti jejich nejbližších vrcholů vybraného prvku modelu. Pro větší komfort práce s modelem, je nutné mít určité nástroje pro kategorizaci podle nejrůznějších kritérií. Podle nich je možné potřebné prvky modelu přehledně hledat a dále s nimi pracovat. S tím jsou i svázané informace o daném prvku modelu provázané s XML souborem.

Seznam literatury:

[1]

Zámecké divadlo v Českém Krumlově.
http://www.ckrumlov.cz/cz1250/zamek/5nadvori/i_bd.htm