Rekonstrukce mostu přes Sázavu ve Vlastějovicích byla vyvolána havarijním stavem
původního mostu z roku 1927. Na mostě byla po provedené hlavní prohlídce snížena
zatížitelnost (normální na 8,0 t a výhradní na 12,0 t) a most přestal vyhovovat
i pro přejezd linkových autobusů. Bylo tedy rozhodnuto o demolici stávajícího
objektu a jeho nahrazení mostem novým s vyhovujícími parametry.
Původní most
o třech polích byl tvořen třemi betonovými troujkloubovými oblouky (klouby byly
provedeny v patkách a vrcholech jednotlivých kleneb) zasypanými netlačivým
materiálem. Na obloucích byly povedeny poprsní zídky monoliticky spojené s
vlastními oblouky. V místech kloubů byly v poprsních zídkách vynechány dilatační
spáry aby bylo umožněno vlastní natočení v kloubech. Vlivem porušené
hydroizolace na mostě došlo k zatékání vody do nosné konstrukce a k následné
degradaci poprsních zídek. V místech dilatačních spár se objevily masivní
výluhy, došlo k odtržení poprsní zídky od betonového oblouku v oblasti patek
oblouku a vlivem následné deformace nosné konstrukce se zavřely dilatační spáry
nad středovými klouby oblouků.
Nový most je navržen jako trámový monolitický předpjatý spojitý
nosník o dvou polích tvořený v příčném řezu dvěma trámy proměnné výšky v
konstantní osové vzdálenosti. Tloušťka nosné konstrukce u krajní opěry je
stlačená, navržená jako 1/30 rozpětí. V místě polní cesty na pravém břehu je
navíc navržen rámový most integrovaný do krajní opěry mostu. Komunikace na mostě
je navržena v kategorii S7,5 s oboustrannými chodníky (jeden veřejný a druhý
revizní), vedena je v přímé a s konstantním podélným spádem.
Na předpolích mostu jsou navrženy gabionové zárubní zdi, které
eliminují prostorové požadavky provedeného násypového tělesa komunikace. Na
levém břehu je předpolí mostu tvořeno cca 100 m dlouhým násypem komunikace (s
gabiony) v pravém směrovém oblouku malého poloměru s prostorovým uspořádáním
shodným s mostem. Na prvém břehu je předpolí tvořena krátkým násypem komunikace
(opět s provedenými gabiony), který navazuje na monolitická křídla krajní opěry.
Opěra je navržena délky cca 20 m a je v ní integrován již zmíněný rámový most.
Z hlediska provádění bylo nutné zajistit po dobu výstavby provoz na
převáděné komunikaci. K tomuto účelu bylo použito inventárního mostního
provizoria BB. Provizorní přemostění bylo realizováno cca 150 m proti proudu
řeky a je tvořeno třemi poli z inventárního materiálu BB (přivezen jako součást
poválečné pomoci spojeneckých vojsk) a nájezdovými rampami provedenými z
inventárního materiálu MMT (mostní provizorium české výroby). Hlavní pole
provizorního mostu BB je tvořeno dvoupatrovou variantou, krajní pole jsou
jednoduchá. Na provizorním mostě je zaveden jednosměrný provoz řízený semafory a
je na něm, z vnější strany příhradových dílů, osazen chodník.
Stavba mostu začala na konci léta 2008 a její ukončení je plánováno
na začátek května 2009. Snímky ze stavby jsou pořízeny na kontrolním dnu v únoru
2009. Snímky finální podoby mostu a vad v provedení jsou pořízeny v říjnu 2011,
tj. dva roky po předání stavby do provozu.
Původní stav mostu
![]() 327.27 KB |
![]() 327.27 KB |
Výstavba mostu
Finální stav mostu
![]() 215.69 KB |
![]() 244.75 KB |
![]() 176.64 KB |
![]() 217.17 KB |
![]() 175.37 KB |
![]() 178.22 KB |
![]() 162.08 KB |
![]() 143.13 KB |
![]() 209.08 KB |